Fluffy Molntuss

Ledvärk och sånt

Publicerad 2012-02-29 11:10:21 i Bröstcancer,

Sedan jag kom igång med en ny omgång antiöstrogen behandling har jag ju märkt en signifikant skillnad på mina muskler och leder. Pigg och alert i kroppen under december och januari och nu åter stel som en 90-åring (jag brukade skriva som en 80-åring, men då blev min mamma förolämpad och menade att hon är minsann inte stel).

Jag tänkte direkt att det hade med Zoladexsprutan att göra och tog upp det med min trevliga sjuksköterska. Men si, det hade det inte. Det är Femar som spökar.

Zoladex tar bort äggstockarnas produktion av hormon (östrogen, testesteron) medan Femar är en aromatashämmare. Enkelt förklarat: Tar bort det östrogen som finns i muskler (har jag inte så många) och fett (har jag mer av). Det östrogen som är det där lilla extra. Det som gör att man faktiskt kan må riktigt bra även under klimakteriet.

Mina mest besvärliga biverkningar är just ledsmärta, både i själva leden och i muskelfästet. Höfterna är ju ett stort område tex. Men det sitter även i övriga leder som tex tumleden (riktigt störigt i bland). Jag känner även av min korsrygg igen. Så som jag gjorde förra vintern. För ett år sedan skyllde jag alla muskelbesvär på Herceptin. Och nu konstaterar jag att det inte är det stackars Herceptinets fel alls. (Fast Herceptin kan få lite skäll ändå, för jag fick ju hjärtsvikt från det.) Korsryggen var ju så illa ett tag att jag till och med fick göra en magnetröntgen för att utesluta diskbråck (och underförstått metastaser). Men det var det inte.

Jag fick en kommentar från Lena där hon undrar vad man kan göra åt denna smärta. Jag har mest ont när jag rör mig och då innan kroppen är riktigt uppvärmd. Det bästa medlet är rörelse så att kroppen mjukas upp och musklerna får syre. Jag äter ju dessutom en hyggligt antiinflammatorisk kost, vilket såklart hjälper till. Jag har inte testat någon värkmedicin, men det kan ju aldrig skada att prata med apotekspersonalen om de kan tipsa om en receptfri tablett. Jag har också märkt att kosttillskott med magnesium (från hälsokosten då) fungerar bra just för musklernas välmående (mindre neuropati tex). Ta då gärna ett tillskott som kombinerar magnesium och kalcium för skelettets skull också. Extra bra för oss bensköra Femaranvändare.

Och sen får man använda det positiva tänkandet och liksom manipulera bort eländet ur hjärnan.
Det är ju bara tre år till. Två har ju redan gått.

Och sedan kan man ju läsa lite om sånt här: http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=11890

(Fast det är jäkligt svårt att vara positiv när man slänger sig ur soffan och ut i köket för att svara i telefon. Och det känns som om underbenen håller på att skiljas från resten av kroppen i knäleden därför att man rest sig för snabbt. Fast sen går det över och är glömt.)

Ytterligare biverkningar på Femar som jag upplever är vätska i kroppen (skitkul när man försöker att gå ner i vikt...) och ett ökat tryck på nerver (från vätskan då?) som gör att tex underarmarna kan domna bort (när nerven i armbågen trycks till).

Är det någon mer som kan dela med sig av sina Femaräventyr?

Kommentarer

Postat av: Laila

Publicerad 2012-02-29 19:31:05

Hej,

Förutom dina nämnda biverkningar som jag kan relatera till.Så har jag tappat oerhört mycket hår. Det är nu så tunt och fjunigt samt att jag fått hår på ställen där jag inte haft det förut (hm!).

Kämpa på!

Kram, Laila

Postat av: Marie-Louise

Publicerad 2012-02-29 21:42:43

Hej!

Jag tar Zoladexspruta men har tabl.Arimidex istället.Var allergisk mot något i den andra typen.

Upplever att jag har samma besvär som du; stel i muskler och leder,neuropati i fötter och fingrar,värk i leder och muskelfästen.Främst i höfter,knä,fotleder,armbågar,fingrar.Att ta sig upp ur sängen på morgonen är riktigt plågsamt.Känns som hela höftpartiet låst sig och ont att sätta ner fötterna i golvet.Här snackar vi definitivt 90åring.Upplever att jag samlar på mig vätska i kroppen och det är stört omöjligt att gå ner i vikt!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-02 11:52:03

Postat av: Lena

Publicerad 2012-03-02 11:53:10

Postat av: Viktoria

Publicerad 2012-03-14 12:22:36

Tack för era kommentarer. Vår tröst är att det förhoppningsvis finns ett slut på eländet!



Vad gäller håravfall, så har jag inga problem med det alls. Men det är såklart olika. Och som sagt. Det finns ett slut även på det!



/Viktoria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela