Fluffy Molntuss

Seg söndag

Publicerad 2011-02-27 12:24:58 i Bröstcancer,

Så har ytterligare en helg passerat. Mot en tidig vår får jag hoppas.

I fredags hade vi goda vännerna, Kalle och Karin och Jennie och Anders på middag. Supermysigt. Jag hade varit ledig på dagen så jag passade på att koka en Boeuf bourgogne, det tar ju sin lilla tid att tillaga. Men det är det värt.

Lördagen inledde vi med ett IKEAbesök. Big mistake! Så fullt av folk, men det är ju lönehelg, så det är ju inte så konstigt. Tänkte inte på det. Vi fick i alla fall handlat det vi skulle.

På eftermiddagen erfor jag hur det är att promenera med hund. Det gick inte fort. Vi var hemma hos mina föräldrar eftersom de behövde hjälp med sitt plank som havererat i stormen. De har sån otur. Den stora stormen i december 1999 åkte deras terasstak av, flög över huset och landade på parkeringen på andra sidan. Stormen Gudrun i januari 2005 åkte samma tak av, och for i väg. Och nu i vinter åkte inte bara taket av. Det drog med sig regelverk och fönster (förutom planket som välte). Så nu helt plötsligt är de utan uterum. Så ljust och fint det blev i vardagsrummet då!

Åter till hunden. Min mamma brukar vara ut ett par timmar varje dag. Jag förstår varför efter att varit ute med henne i går. Varenda hund vi träffade skulle lukta och hälsa, och sedan ska mattarna prata. Men det är ju socialt. Och jag fick frisk luft. Det är inte illa.

På kvällen var vi hos Åse och Peter och åt igen. Så god mat. Mmmmmmmmmmm. Annelie och Jonas, Jessica och Fredrik och Gert var också där. Vi hade en musikquiz, tjejer mot killar. Och vi vann förstås. Har en ohälsosam tävlingsinstinkt när det gäller sånt. Sent på kvällen åkte det på lite Elvis på DVD. Peters nya hang up. - Hade jag vetat att Elvis skulle åka på i kväll, hade jag förvarnat er, sa Åse. Hon är lite trött på Elvis nu.... Underbart!

Det fantastisk är att jag märker att jag glömmer bort att jag inte mår bra när jag aktiverar mig. Okej, jag har inte samma energinivå (men vem har det i februari...) men jag mår ganska bra. Det är intressant med psyket.

Jag var hos vårdcentralen igen i fredags, märkte att min hosta var lite blodblandad och tänkte att jag måste kolla upp det. (Så trött på vårdcentralen). Läkaren var inte speciellt orolig. Han tror att mina dålig lungor beror på alla infektioner jag gått igenom. Så vi avvaktar. Jag ska tillbaks den 10/3 till min husläkare, har jag inte blivit bättre tills dess kanske man får gå vidare på något vis. Jag undrar om mitt dåliga blodtryck kan vara en bov. Vi får se. Jag hade en vilopuls på 105 när jag satt och väntade på läkaren. Suck.

Pratade också med min onkolog, i torsdags. Hon ringde mig efter att jag gnällt för min behandlingssköterska. Så hon såg till att jag kommer på en ny hjärtscint redan på torsdag. Onsdagens Herceptin bli således avbokad. Andfåddheten jag har kan vara indikation på hjärtsvikt. Och det är ju inte så kul. Men bra att jag blir undersökt. Hon sa också att hjärtsvikt pga Herceptin nästan alltid går tillbaks. Ja, det får man ju verkligen hoppas om det skulle vara så. Är det så kommer ju Herceptin att sättas ut. Där var hon noggran med att säga till mig att det inte spelar någon egentlig roll, eftersom jag redan fått 14 behandlingar. De sista tre gör tydligen varken till eller från. Fast det kan man nästan lista ut eftersom det görs en studie där vissa patienter får endast tre behandlingar och det tillsammans med tre taxotere. Jag tror inte att de, om de inte var nästan säkra på att tre behandlingar räcker, skulle riskera dessa människors liv.

Som sagt. Det är myyyyycket nu.

Kommentarer

Postat av: Wanja

Publicerad 2011-02-28 13:43:27

Hej! Satt och kollade om hjärtundersökningar då jag ska vidare på undersökning av hjärtat/ hjärtscit. och då hammnade på din sida dina bloggar .Har läst lite på din blogg och ser att du har också jobbigt i livet.

Hur är det att göra hjärtscitigrafi , hur går det till o hur känns det??



Om du inte känner för att berätta, så behöver du inte!



Ha så gott!

MVH

Wanja

Postat av: Maria

Publicerad 2011-02-28 14:22:15

Hej,

Hoppas det bara är falskt alarm med hjärtsvikten. Jag fick diagnosen hjärtsvikt efter 9:e behandlingen av Herceptin. Med extra kontroller så fick jag fortsätta och fick alla mina behandlingar. Fick den sista i augusti 2010 och nu har hjärtat börja reparera sig. Känner mig nästan som vanligt igen nu. Klarar en trappa utan att flåsa ....



Lycka till!



Maria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela