Fluffy Molntuss

Viktfixering

Publicerad 2009-11-30 17:33:44 i Allmänt,

Två gånger i mitt liv har jag fått riktigt jobbiga besked. Båda gångerna har jag blivit tillfrågad om min vikt.... och jag har tvekat. Är det friskt?

1999. Min äldsta son ska födas. Efter fem timmars värkarbete meddelar läkaren att "han har väldigt dåliga hjärtljud, pulsen har gått ner". Jag måste förlösas med urakut kejsarsnitt. Jag förs i ilfart till operationsrummet. Narkosläkaren frågar efter min vikt (för mängden narkos). Jag tvekar. Ska jag säga 79 kg som jag väger hemma, eller 81 som jag väger hos barnmorskan. Fattar ni, att jag för någon sekund tvekar om vilken vikt jag ska säga? Jag sa i alla fall 81 kg så att narkosen skulle ta ordentligt... (jag tror verkligen inte att två kg gör någon större skillnad).

Tio år senare. 2009. Jag sitter på sjukhuset och har precis fått ett jobbigt besked. Du har en cancertumör (två faktiskt). Ett par minuter senare ska jag fylla i ett formulär inför operation. Jag ska ange längd och vikt. Jag fyller i en siffra och säger till sköterskan att jag brukar ligga däromkring. "Men vi kan väga dig nu", säger sköterskan, "så vet vi exakt". Jag tackar nej och säger att det jag skrivit stämmer bra. Varför tackade jag nej? Jo, man kan väl inte väga sig på eftermiddagen och fullt påklädd, heller! Hur skulle det se ut på vågen. Nej minsann, här vägs det på morgonen, utan kläder. Och hur friskt är detta? Först "Du har en cancertumör, ett par minuter senare: En inre viktdiskussion.

Gode Gud, ge mig en sund kroppsuppfattning!

Kommentarer

Postat av: karin

Publicerad 2009-11-30 22:52:42

Friskt och friskt?

Tyvärr sitter nog viktfixering djupt inrotat i oss.

Men kul att du kan flina åt det, när du har lite distans.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-12-01 18:16:17

Ja man är faktiskt knäpp, men jag vet!

Jag har ju börjat tro att folk inte ens vill åka hiss med mig för jag väger nästan som två smala...Det borde stå 4 smala personer eller 3 normalviktiga eller 2 smala och Veronica....

Postat av: Åse

Publicerad 2009-12-01 19:43:44

du är för rolig...kan inte annat än att skratta..operationen blir nog på morgonen och utan kläder så vikten stämmer nog bra ;)..(och Veronica jag kan åka hiss med dig som en person)

Postat av: jojjan

Publicerad 2009-12-02 08:13:30

Amen du är för rolig!

Kjam Kjam på daj!

//

Johanna

Postat av: Jennie Gustafsson

Publicerad 2010-01-07 13:07:35

jag förstår precis...mitt dilemma blir när jag skall hämta ut skidorna i Åre.....dom är alltid felinställda för att man högt skall meddela sin vikt till killen bakom disken...och då väger jag helt plötsligt 5-10kg mindre....hmmm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela