Fluffy Molntuss

En läsarfråga

Publicerad 2012-06-12 21:04:32 i Bröstcancer,

Jag har väldigt mycket problem med musklerna på högra sidan i bröstryggen. Det är ju faktiskt där som strålningen passerat på sin väg mot bröstområdet.

Problemen yttrar sig i att jag väldigt lätt får kramp så fort jag gör en häftig vridning, tex backar med bilen och därför vrider mig mycket för att titta bak. Men det kan också räcka att jag drar armen rakt bakåt så att muskeln i ryggen aktiveras. Periodvis är jag så känslig att det räcker med massage för att aktivera krampen. Ganska känsligt med andra ord.

Finns det någon annan strålbehandlad liten vän därute som upplever samma besvär. Vore intressant att höra om ni känner igen er och vad ni gjort med problemet.
Redan innan var jag speciellt dålig i den sidan av ryggen, och inte blev det bättre........

Kommentarer

Postat av: Helena Larsson

Publicerad 2012-06-14 14:59:27

Hej! Jag har samma problem som du vet ej om det kan bli bättre. Inga häftiga rörelser åt sidan eller bakåt då blir det kramp.Jag hade hade problem med axeln redan innan bröstcancern, Är nu nyligen färdigbehandlad och börjat jobba så smått,har ett tungt jobb så vi får se hur det går.Tycker att sjukgymnastens övningar är bra, men just det här vet jag inte. Försöker tänka mig för, inga häftiga vridningar, men det är ju inte så lätt alla gånger.





Postat av: Viktoria

Publicerad 2012-06-14 20:38:49

Helena: Ja, det är väl förmodligen strålningen som skadat musklerna. Gäller väl att träna och sköta om sig.....



Lycka till med jobbet!

Postat av: Marie-Louise

Publicerad 2012-06-15 19:34:14

Hej!

Jag sträckte mig illa i bröstryggen där jag redan har ont efter strålningen. Det gillade inte de nerverna som strålar ut därifrån! Har nu fått skador på dessa så när jag böjer mej lätt framåt så får jag tusen nålar ut i hö. arm som är axillaropererad samt om jag gör en liten rörelse så får jag vansinnigt ont över skulderbladet. Har haft nervverk sedan 2 månader tillbaka och tar morfin till natten så jag kan ligga ner. Det har blivit bättre och jag hoppas att det klingar av helt. Helt klart är det så att man är mycket skörare i kroppen nu.

Postat av: Viktoria

Publicerad 2012-06-16 18:13:49

Marie-Louise: Usch så jobbigt du har det. Nu inser jag att jag inte har mycket att gnälla om.



Skönt att det verkar bli bättre. Vi får hoppas att du blir riktigt återställd. Men det tar ju tid. Både strålningen och cellgifterna har ju förstört nerver. Min onkolog har sagt att biverkningar från cellgifter kan sitta i länge, flera år, efter avslutad behandling. Och här stämmer det.



Jag vill tipsa om att äta magnesiumtillskott. Det hjälper de små nerverna och musklerna över huvud taget. Finns tillskott i kombination med kalcium. Super Cal-Mag. Finns hos hälsokosten. Jag märker stor skillnad när det gäller pirr i fingrarna sedan jag började med det. Och sedan stärker det benstommen också....

Postat av: Marie

Publicerad 2012-06-28 10:16:49

Hej
Samma problem här! Fast mitt problem blir mest närjag ligger på rygg i lilltösens säng, och ska läsa en bok som vi har framför oss. Jag vrider mig som en mask för att hitta ett läger där krampen inte är för smärtande. Så kan det vara lugnt en stund, sen kommer den smygande och då får jag "vrida runt" skulderblad och armar tills jag hittar ett nytt läge... Min läkare trodde också på strålningseffekt, fick strålning 2009, och upplever att detta kom först efter något år..
Ska prova magnesium, tack för tipset!

Svar: Hej Marie,
Tack för att du delar med dig! Vi får hoppas att du blir bättre!
Fluffy Molntuss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela