Fluffy Molntuss

20-månaderskontroll

Publicerad 2012-01-18 18:19:30 i Allmänt,

Jomen visst låter det som när man var på BVC med sin nästantvååring. Jag har alltså varit hos min knasiga och trevliga onkolog idag.

Allt verkar vara bra. Tog inte blodprover förrän efter besöket så dem vet jag inte hur det var med. Men farbror doktorn klämde och kände och hade inget att gnälla på. Nästa gång är det två-årskontroll. Då ska det skrivas remiss till plastik. Ja, om allt är bra förståss. Det vet man ju aldrig.

Vi pratade litegrand om sprutor kontra operation. När det gäller mina äggstockar då. Och han menade som så att risken för återfall är väldigt liten fem år efter avslutad cellgift i och med att jag är HER2-positiv. Risken för ett återfall är allra störst inom en 2-3-årsperiod. Och med en femårig hormonbehandling täcker man in den tiden väl. I och med det menar han att efter denna femårsperiod med sprutor och tabletter ska jag kunna återgå till det normala. Det kan vara så att mina äggstockar återhämtar sig och det ska då inte vara någon fara. Däremot. Om det varit så att jag varit endast hormonkänslig så ser riskerna annorlunda ut.

Tack gode gud att jag är HER2-positiv och att jag är det nu en bit in på tvåtusentalet. HER2-positiv cancer är visserligen mer aggressiv men det finns så mycket forskning på det och det görs ständigt nya framsteg. Så sent som för en sex, sju år sen så låg överlevnaden på en HER2-positiv cancer på 19%. Men tack vare forskningen har den nu tredubblats. Min läkare är väldigt kunnig i just HER2. Och känns väldigt bra.

Allt detta innebär att jag i dagsläget inte tänker operera bort äggstockarna. Däremot. Skulle det visa sig att jag får återfall och en spridd cancer ser läget annorlunda ut. Då behövs anti-hormonbehandlingen livet ut.

Fick även tagit den däringa sprutan idag. Så snart kommer vallningarna åter. Värmevansinnet på nätterna. De stela lederna. Torrheten både här och där. Ja, vad står man inte ut med bara för att öka sina chanser att få vara kvar på denna jord ett tag till. Märker redan av att mitt huvud känns konstigt och tungt och har lite ont. Det gjorde det även första gången jag tog sprutan i förra omgången. Men sedan kände jag aldrig någon skillnad.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-18 20:36:16

Ja- " grattis " då - tillbaks till sprutan- " the BIG one " ! Men - det är ju värdt det !! Bra att allt gick bra ! Puss

Postat av: Annika S

Publicerad 2012-01-27 20:40:28

Grattis för att allt gick bra och proverna är säkert bra. Tack för infon om HER-2 positiv, eftersom jag själv har det så kändes det lugnande att läsa.

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela