Fluffy Molntuss

Äntligen över

Publicerad 2010-01-22 19:45:38 i Bröstcancer,

Ja, så har jag då varit iväg och gjort alla undersökningar som skulle göras denna vecka. Man kan säga som så att jag hittar på sjukhusområdet vid det här laget. Vet inte om jag utstrålar det på något vis, men igår blev jag hejdad av två personer. En utländsk kvinna som skulle "kolla brösten" sa hon, och tog sig över dem. Brösten alltså. Sedan blev jag hejdad av en äldre man som skulle till röntgen. Och allt jag ville, var att komma till min bil. Men som den serviceminded person jag är hjälper jag ju gärna till.

Igår, gjorde jag skiktröntgen på huvud, bröstkorg och buk. Det innebar att jag började dagen med att dricka kontrastvätska efter ett speciellt schema. En timme innan undersökningen skulle jag hålla mig utan att gå på toaletten. Yeah right! Tog en vända direkt innan jag åkte iväg, ändå var jag så kissnödig under själva röntgen att jag med panik i rösten bad att få reda på var närmsta toalett fanns när det väl var över. Som grädde på moset fick jag även kontrastvätska injicerat. Det känns när det går runt i blodet, speciellt känns det varmt kring de ädlare delarna vilket ger en ganska verklig upplevelse av att ha kissat på sig. Ingen bra kombination med denna spruta och att redan vara kissnödig. Som tur var varnade sköterskan för detta innan, så när väl känslan kom, visste jag att jag inte skulle behöva be om ursäkt efteråt.......

Idag har jag gjort ett riktigt race på sjukhuset.

Först besök hos min trevliga sköterska på kirurgen. Tittade på mitt sår. Ärret är ju läkt sedan länge men själva sårområdet har först den senast veckan börjat läka på riktigt. Till följd av att jag blivit mycket stelare. Tyvärr ingen tappning av vätska, fanns endast minimalt med den varan. Och det tar kroppen hand om själv. Vet ju hur mycket ni uppskattar mina tappningsrapporter....... (eller inte... hm.). Tog även blodtrycket som av någon anledning gått upp väldigt mycket. Speciellt det undre trycket är bekymmersamt. I tisdags var det 105, idag 100. Men det brukar ligga på ca 80, helt normalt alltså.

En timme efter sjuksköteskebesöket hade jag tid för skelettscinten. Eftersom jag hade lite tid över passade jag på att ta en rejäl promenad runt sjukhusområdet och runt Pildammarna. Effektivt och bra. Väl uppe på röntgen blev jag injicerad med ett radioaktivt ämne som då ska leta sig ut till skelettet för att på något magiskt sätt indikera om det finns celldelning av det snabbare slaget i skelettet. Tre timmar tar det innan själva röntgen blir av.

Under dessa tre timmar han jag med att luncha med min älskning (min man alltså..), handla doppresent till småkusinen och dessutom handla två tröjor till storkillen. Två timmar senare hade jag tid hos sjukgymnasten och minsann, jag gick igenom besiktningen och behövde inte skickas vidare till skräckinjagande Inger (hon hotade med det efter operationen. - Har du inte gjort din sjukgymnastik ordentligt, märker vi det och då skickar de dig till mig! Hu.) Efter sjukgymnastbesöket gjorde jag ett EKG och sedan var det dags för själva röntgen av mitt skelett. Det tog bara 20 minuter och sedan var jag befriad.

Nämde jag att jag inte har jobbat idag.........

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela