Fluffy Molntuss

Hänt sedan sist

Publicerad 2011-09-24 15:33:14 i Allmänt,

Okej, här kommer de senaste två veckorna.

Så spännande.

1. Min far åkte med buller och bång in på sjukhuset. Han hade fått en stroke. I hans vänstra hjärnhalva hade en liten klump fastnat. Men som det sega virke jag själv är skapat av, så repade han sig fort. Två dagar efter kunde han i praktiken sköta om sig själv. Han var vimsig när han talade. Det märktes att hjärnan inte kopplade på de sätt det var tänkt. Men dagen efter var det problemet märkbart mindre. Muskulationen, i benen framför allt, är inte på topp så han få sjukgymnastik. Men ändå, vilken återhämtning! Han är ändå 87 år!

2. På grund av min fars sjukdom så tillbringade jag en hel dag med min mamma i vår sommarstuga. Han blev sjuk i stugan och kördes därför till Hässleholms lasarett som inte är vårt hemsjukhus. Utan på helt fel håll. I vår sommarstuga (det är ju inte vår stuga som i min, utan min mammas) plockade jag en och en halv liter kantareller (ja, naturligtvis på själva tomten då, inte i själva stugan). Det är något speciellt med att leta och plocka kantareller. Jag blir som ett litet barn. Det är så spännande. Att trampa runt i ojämn terräng med knakiga grenar under fötterna. Och där! Där lyser det gult, och det är inte ett nedfallet björklöv! Jag hittade några riktigt stora exemplar, större än jag tidigare sett. Och fick några rejäla repor på fotlederna, ända ner i skorna, hur nu det gick till.



3. Jag fick besked från mammografin. Man kunde inte se någon cancer. Fick lära mig i en dokumentär på TV att man i mammografi kan se en cancertumör 1,5 år tidigare än vad man själv kan känna den. Vad gäller magnetröntgen så kan man hitta tumören 3 år tidigare. Det gäller ju såklart bara långsamtväxande tumörer. Inte såna som jag hade som gick från inget till 40 mm på fyra månader. Det förklarar också varför man blir kallad till mammografi med 1,5 års mellanrum.

4. Förra fredagen träffade jag mina bröstcancervänner. Dessa människor som definitivt gått från att vara cancervänner till riktiga vänner. Vänner för livet! Så speciella. De är intelligenta, empatiska, varma och har en sjuhelsikes humor. Sällan stött på ett gäng med sådan kissochbajs-humor. Dessa tre är beviset för att nätdejting funkar. Vi träffades ju genom våra bloggar.

5. Hemma pysslas det för fullt. Martin målar fasaden. Jag pillar med krukväxter och annat pynt. Det blir lätt så ( i alla fall i det här huset) att växligheten inomhus rasar till förmån för växtligheten utomhus, under sommarhalvåret. Så nu har jag slängt ut merparten av krukväxterna och köpt nytt. In med färska orchideer, friska murgrönor, välklippta myrtenträd och rufsiga plättar-i-luften.

6. Hösten är verkligen här. Vi har plockat in utemöblerna och bara lämnat kvar vårt gamla grythyttanbord och fyra väl patinerade korgstolar. Så att man har något att sitta i en höstsolig dag. Snart är det dags för våra medelhavsträd att resa bort för vinterförvaring och då blir det klart lite tomt. Hösten är ganska mysigt. Kraven minskar radikalt. Mindre att sköta om, ingen trädgård som ropar på uppmärksamhet. Nu blir det bara ett sista ordentligt tag med rabatterna och sedan får det gå i vila. Just nu blommar kärleksörten för fullt i sällskap med den vita stäppsalvian.

7. På jobbfronten har det återgått till en mer normal arbetstakt. Det är skönt, även om jag uppskattar tempo ibland. Nu har jag äntligen tid att arbeta mer proaktivt och med kvalitet.

8. Jag var på ett mysigt homeparty hos Jennie. Det var Anna som kom och presenterade Living and Rooms höstkollektion. De har mycket fint och en del mindre fint. Jag handlade bara några enstaka små prylar, tycker det är väldigt svårt att handla heminreding på det här sättet. Men det är attans trevligt att umgås sådär en vardagkväll.

Så, nu är det dags att ta sig an krukväxterna......

Kommentarer

Postat av: Fighter

Publicerad 2011-09-27 21:01:11

Oj...du har haft och har fullt upp.

Glad att din pappa mår bättre!!



Varm kram!

Postat av: Ingrid henriksen

Publicerad 2011-09-29 12:30:20

Vad tråkig med din pappa. Men - vilken tur att det trots allt har gått så bra som det har !! Lycka till

Tack för senast- åhhh vilken härlig kväll - o vi fortsätter imorgon- eller hur ?! Hör din stämma- skrikande- i mitt huvud- " on the PAPER !!!! " hehe

Har fixat kanonväder- o sälskapet är det ju inget fel med- detta blir bra !

Puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela