Fluffy Molntuss

16-månaderskontroll

Publicerad 2011-09-29 17:33:00 i Bröstcancer,

Så är man okejad för denna gången. Hoppas jag.

Vår på återbesök hos min onkolog igår. Allting såg bra ut.

Jag är fortfarande i klimakteriet så jag slipper operera eller stråla äggstockarna och behöver inte heller gå och ta Zoladex-spruta en gång i månaden. Skönt att slippa det sjukhusbesöket. Fördelen med att jag stannat i klimakteriet är ju såklart att östrogenpåslaget blir väldigt litet när jag sedan slutar med Femar (dvs om knappt fyra år). Som doktorn säger: - Vi vill inte ha någon östrogen i din kropp sen heller (ja, säg det till mina slemhinnor i en viss delikat region..).

Han bekräftade också att stelheten i muskler och leder som jag har är en biverkan från Femar. Det och en 18 kg viktuppgång. Jag är långt ifrån den enda som drabbats av detta.

Sen blev det lite klämmande på bröst och lite lyssnande på lungor och hjärta. Även det godkänt.

Min ejektionsfraktion är mycket bättre på hjärtat, låg senast på 55% (var ju nere på 38% när jag var som sämst i våras). Förmodligen är det ändå bättre nu. Jag ska göra ett nytt ultraljud i vinter. Jag hoppas verkligen att jag kan få plocka bort lite mediciner då. I alla fall betablockeraren.

Han (doktorn alltså) berättade också att utfallet på Panther-studien fallit väl ut så här långt. Det är ju några år kvar tills slutsatser kan dras men han berättade att de hade haft ovanligt få återfall på dem som varit med i studien. Så jag får väl hoppas att jag är en av dem.

Sen pratade vi kort om rekonstruktion. Vi kom överens om att vi vid denna tiden nästa år, skulle skicka iväg en remiss till plastik, under förutsättning att allting forfarande var bra. Jag måste dock gå ner 20 kg innan det blir dags för rekonstruktion. I´m on it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela