Fluffy Molntuss

Te, the eller thé

Publicerad 2011-07-30 17:41:43 i Allmänt,

Var ute på Hallongrottan, förlåt, Hallongården menar jag, och fikade. I deras gårdsbutik ser jag en liten korg med en handskriven liten skylt. "The sil" stod det på skylten. Då blev jag lite konfunderad, the sil (på engelska) är en flod i Spanien. Inte kan det vara det de menar. Korgen var fylld med små filter i metall. Hm. Kanske avsedda att lägga teblad i och sedan hälla vatten över. Aha! Nu fattar jag. Det ska såklart vara T E S I L.

Nu är jag lite dumdryg. Självklart ska det vara tesil. Med annan stavning och särskrivning kan man få till helt andra meningar. Och det är ju lite kul. Men då började jag fundera. Hur ska man egentligen stava te. Ska det vara just te, eller kanske the eller thé. Och om det ska vara något av de två senare: Varför?

Såna tankar kan man ägna en lördageftermiddag åt.

Kommentarer

Postat av: Sister Moonshine

Publicerad 2011-07-30 19:04:45

Så skönt att det inte bara är jag som är "dumdryg". En sån grej skulle inte kunna gå mig förbi heller. Tillsammans med ordet sil - som ju är svenska - skulle jag skriva 'tesil'. Det är nog mest korrekt.



Kram



/Åsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela