Fluffy Molntuss

En kärleksförklaring

Publicerad 2011-07-24 21:58:17 i Allmänt,



Har ni sett något sötare? Min mamma. Hon fyllde 81 i förra veckan.

Jag är nog allra mest lik min pappa. Framför allt i mina egenskaper men även en del till utseendet. Min mamma och jag har dock alltid kommit väldigt bra överens. Om det beror på att vi kompletterar varandra i våra olikheter eller om det är för att hon är extremt tolerant förtäljer inte historien.

Något min mamma och jag har gemensamt är vårt sätt att hantera våra barn (med undantag att hon aldrig blivit lika arg på sina barn som jag ibland kan bli på mina). Vi älskar våra barn gränslöst och spelar aldrig spel med dem. 

Det är mycket kärlek, det kramas och pussas och man vet att man är bäst i hela världen. Min syster och jag pratade om vår barndom och det visade sig att likväl som att jag upplevde att mamma älskade mig mest, så tyckte min syster att det kändes som om hon var mest älskad. Då tycker jag att man lyckats.

Och så det där med spel. Jag minns hur jag tjatade om att vi skulle spela spel, lägga pussel och bygga något. Icke. Hon vägrade. Och idag är jag i princip likadan. Varken jag eller mina barn har haft problem med att roa sig själv (inte haft så stort val om man så säger).

Och sen finns det saker vi tyvärr inte har gemensamt. Min mammma har en dum liten hund. Hon är ute och promenerar med den flera timmar om dagen. Hon kan promenera i 3½ timme i rask takt uppe i skogen vid vårt sommarställe utan problem. Hon pinnar på med sina otroligt pigga små ben. Idag hade jag kollapsat om ens idén framförts. Men jag har 39 år på mig att träna upp mig. Förhoppningsvis. Min mamma har aldrig varit sjuk. Någon enstaka förkylning kan jag minnas, men annars, helt frisk. Hon bröt en arm för en 15 år sedan (halkat på promenad i skogen med liten dum hund) annars: Nada....

När min mamma fyllde 65 slutade hon på sitt jobb. Naturligt kan man säga. Men hon hade fått nytt jobb. Och började pendla 10 mil om dagen. Ja, hon är allt lite speciell hon.

Min mamma är en mycket tålmodig kvinna utan något större kontrollbehov. Ytterligare några egenskaper jag inte ärvt av henne. Hon har också förmågan att uthärda sina barns dåliga humor och bisarra skämt. Hon brukar mest sitta och lyssna och skaka lite mjukt på huvudet så att hennes vackra grå lockar studsar lite runt ansiktet.

Jag tror hon undrar ibland hur hon kunde få sådana konstiga barn.


Det här är ett lite äldre foto.....

Kommentarer

Postat av: Sister Moonshine

Publicerad 2011-07-24 23:09:17

Ja, det var allt en riktig kärleksförklaring! Man märker att ni känner varandra bra och att ni varit mycket tillsammans. Bara då, tror jag att man kan upptäcka sådana saker hos varandra. Fint!



Kram



/Åsa

Postat av: Annelie H

Publicerad 2011-07-25 11:24:55

Vad fint skrivet till din mamma. Kram till er båda:)

Postat av: Karin

Publicerad 2011-07-27 16:54:51

Snyft vad fint :-) Kärlek <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela