Fluffy Molntuss

Lydiagården dag 2

Publicerad 2010-09-07 21:15:12 i Bröstcancer,

Vaknar med värsta nackspärren och dessutom en begynnande förkylning. Märkligt, kvällen innan hade jag tänkt att det ju var länge sedan jag var förkyld. Aj, aj, så ska man inte tänka. Det är ungefär som när man diskuterar sina små barns sömn: ”Ja, han sover heeeeela natten”. Inte helt sällan vaknar han och stökar om kommande natt. Man får helt enkelt inte vara för nöjd. Hm.

Nåväl, jag högg tag i en av sjukgymnasterna här som mycket vänligt hjälpte mig med att strecha. Här är fantastiskt gullig personal.

Morgonens förläsning i ”Kunskapsresan” bestod av fakta om just bröstcancer. Intressant att få höra om just vad som går fel vid celldelning samt olika faktorer.

Efter vår doktor var det dags för prästen att tala. Ett fantastiskt klokt och insiktsfullt tal, som blev bättre just för att han som tidigare cancerpatient verkligen visste vad han talade om. Han talade om själens behov efter avslutad behandling och det är just något som är lätt att glömma bort. ”Nu är du väl glad, du är ju färdigbehandlad!” är det ju lätt för omgivningen att tycka. Han påtalade också det att även närstående (man, sambo) också gått igenom något som påverkat dem psykiskt, även om de ju inte fått de fysiska biverkningarna.

Härefter träffade jag som sagt sjukgymnasterna och därefter tog Camilla och jag en promenad tillsammans. Andfådd blir jag och lite jobbigt i benen. Jag är ju heller inte van vid att gå i backar. Sååå nyttigt för mig.

Jag har idag skapat mitt första makraméarmband. Det var både roligt och lätt. Tänk vad pysslig jag är…. På eftermiddagen fick vi måla i akvarell. Vi blev instruerade av en duktig konstnärska. Så fantastiskt svårt att hitta inspiration till att måla. Fick till två alster i alla fall.

Dagens höjdpunkt måste nog ändå vara den underbara Pirjo som talat om samlevnad. Mycket nyttigt och intressant. Pirjo har en underbar förmåga att uttrycka sig och tar upp beskrivande historier från sitt eget liv på ett sätt som gav upphov till många och långa skratt.

Efter detta var det dags för ostbricka igen. Vågar inte tänka på vad vågen ska visa när jag kommer hem.

Det är ett helt underbart gäng här. Det går verkligen att prata med alla och humorn flödar samtidigt som vi får möjlighet att ventilera ångest, diagnoser och erfarenheter.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-09-07 22:25:27

vad härligt att du har det bra och blir ompysslad både för kropp och själ.. här i Vellinge händer ingenting jo det blåser en massa men det vet du ju hur det är.. må väl!! kram

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2010-09-07 22:50:30

Hejsan kära du!



Så kul att höra lite referat från Lydiagården!! Hälsa alla goa från mig och ta hand om dig!



Vi hörs och ses när du kommer hem. Så nyfiken på att höra mer.

Kram Elisabeth

Postat av: johanna

Publicerad 2010-09-07 23:52:39

det låter himla mysigt!

KRAMEN

Postat av: Lotta Bäckström

Publicerad 2010-09-08 08:05:46

Nu var det längesedan jag hörde av mig. Vad detta verkar nyttigt, kanske dom skulle haft några dagar att erbjuda för Martin, där dom tar upp saker från anhörigas prespektiv.

Vila upp kroppen och själen ordentligt nu.

Kram

Lotta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela