Fluffy Molntuss

Zoladex

Publicerad 2010-10-11 16:46:29 i Bröstcancer,

Nyss hemkommen från sjukhuset där jag fått spruta nr 2 av Zoladex. Nedräkningen kan börja. Bara 58 kvar.

Idag hade jag låtit Emblaplåstret sitta på i två timmar innan. Det kändes inte ett dugg att få sprutan. Förra gången hade jag plåstret på i bara en timme och då kändes det kan jag lova.

För er som inte vet är alltså sprutan till för att sätta äggstockarna ur funktion och alltså inte producera något hormon. Det är inte en vanlig spruta utan en ganska grov kanyl, tjock nog för att kunna spruta in ett litet implantat som är 1 cm långt och 1 mm tjockt.

På grund av diverse logistikproblem blev actilysbehandlingen av min port-a-cath uppskjuten till måndag om två veckor. Skulle egentligen fått den idag men eftersom jag var sent ute med att beställa hem min spruta (i torsdags) och inte fick ut den på apotektet förrän kl. 15.00 fick jag boka om min tid. Men nu har jag fått vårt lokala apotek att ta hem ett lager på sprutan så att jag bara kan gå dit och hämta ut när jag behöver. Där har vi fördelen med privatiseringen. De är så klart superangelägna om att jag går tillbaks till just deras apotek och köper min spruta (á 1500 kr) varje månad. Och då blir servicen därefter. Jag är i alla fall glad och nöjd.

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-10-11 23:48:10

Ja, Embla-plåster på en bra stund innan sprutan ska tas är ett MÅSTE här också!! Första gången hade jag också bara på plåstret i ca en timma och det gjorde jätteont! :-(



På tal om det... måste till apoteket och hämta ut fler sprutor. Mina tre första har jag fått nu. Nästa vecka ska jag få min fjärde.



Kram kram!!

Postat av: Åsa Hedman

Publicerad 2010-10-17 14:06:42

Så bra att det inte gjorde ont tack vare Emblan. Jag får också Zoladex, och jag tror det är bra att man har en rejäl fettvalk på magen så sköterskan får ett bra grepp. :-) I Övik, där jag får min spruta, tycker till och med sköterskorna att det är obehagligt med denna behandling. Tur att det inte är så ofta. Jag tar min var 3e månad.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela