Fluffy Molntuss

Äntligen besked

Publicerad 2010-10-18 18:22:09 i Bröstcancer,

Var iväg idag och gjorde lite ärenden. Tog en fika med Jennie och kom hem vid tretiden. Hela dagen har jag hållt mig i närheten av telefonerna. När jag kom hem passade jag på att ringa onkologens akutnummer redan medan jag satt i bilen. De tog ett besked. Jag han knappt in i huset förrän hemtelefonen ringde. Det var min doktor. Hon var väldigt ledsen för att jag fått vänta så länge. Tydligen hade de fått det första utlåtandet (från röntgenläkaren) den fjärde oktober. Hon skickade tillbaks och ville ha en ytterligare granskning utifrån det faktum att jag haft en kraftig lunginflammation. Det slutgiltiga beskedet hade det fått i torsdags. Så därför hade det tagit så lång tid.

Ja, ingen direkt förändring från förra gången jag röntgades. Jag har alltså milimeterstora förändringar på höger lungsäck och lungspets. De uppskattade att det var kanske en halv millimeter större än vid förra röntgen. De kan inte säga att det är ett ärr. Men inte heller att det är en metastas. En metastas är tydligen rundare i sin form och mer avgränsad. Denna förändringen är lite spretigare. Hade jag röntgat lungan efter lunginflammationen hade man ju vetat om det var pga det. Men det gör man ju inte alltid.

Så vi får ju förutsätta att det är ett ärr. Min doktor tycker att det vore konstigt om det var en metastas och att den då inte förändrats, vuxit eller krympt. Mest tänkte hon att den borde ha krympt pga all behandling jag fått.

Och visst vore det konstig att få en metastas exakt där jag hade min lunginflammation. Samma lunga, samma ställe på den lungan.

Så, härmed är det bestämt att jag är frisk.....

Mitt ont i ryggen var ju egentligen det jag var mest orolig för. Men det fanns inga mer kommentarer från röntgenläkaren, vilket ju måste innebära att de inte hittat något mer. Ryggontet tror min doktor härrör sig från både operation och strålning och det låter rimligt eftersom de ställen där jag har ont är kring hela revbenspaktetet på höger sida, det stramar och ibland är det som små nerver som spritter till. Jag måste mjuka upp, stärka och sträcka. Har bokat träning till på torsdag, styrketräning. Ska be om att få ett mer rehabiliterande program.

Jag vill passa på att tacka för alla positiva kommentarer efter mitt desperata förra inlägg.

Nu, en tur till IKEA.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-10-18 18:26:22

Gud vad skönt!

Postat av: JOhanna

Publicerad 2010-10-18 19:10:35

GUD! Vad skönt, säjer jag med!

KRAAAAm på dej, kära Viktoria!

Postat av: Åse

Publicerad 2010-10-18 20:11:44

phu så skönt :)

vilken press att vänta så...stackars lilla dig !

puss o kram på dig !

Postat av: Annika

Publicerad 2010-10-18 22:57:42

Men tjenare, har gått som på nålar idag! Så skönt att höra. Det är ärret, absolut! Puh! Vad skönt att din läkare är så noggrann!

Hittade du ngt kul på IKEA? =))

Kramar från Annika

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2010-10-18 23:12:23

Ja, vad säger man?? Sååå glad!! :-D

Stooora kramar från Höllviken

Postat av: Eva

Publicerad 2010-10-19 07:56:37

Underbäst..tänkte på dig jätte mycket igår. Kram

Postat av: Susanne

Publicerad 2010-10-19 10:29:41

Bonk, bonk, bonk...(skuttar av glädje)

Kram Susanne

Postat av: Veran

Publicerad 2010-10-19 12:08:21

TJOHOO!!!! Nu jäklar Toia!! Kram!!

Postat av: Annika S

Publicerad 2010-10-19 15:47:50

Jamen så härligt, äntligen ett besked. Hoppas du unnade dig något riktigt fint på IKEA. Så glad jag är för din skull. :-)

KRAM!

Postat av: Britt-Marie Olsson

Publicerad 2010-10-20 10:46:56

Hej,

Hitta inte din mail så jag väljer att kommentera på din sida.

Är själv drabbad av BC hormon känslig samt HER 2 Positiv och agg. gr 3. Slutade med min herceptin den 30/8 i år, den värsta biverkning jag hade var ont i ryggen det blev mer och mer efter behandlingarna nu har all värk släppt. Det är ju så att vi reagerar olika på olika medeciner, det står som biverkning muskelvärk och det finns ju muskler i ryggen.

Varma hälsningar Britt-Marie

Postat av: ingrid Henriksen

Publicerad 2010-10-21 21:41:08

Usj så jobbig det måste ha varit.!! Den känslan - av att gå å vänta på svar- ett svar man inte vil ha- och vill ha. Ångesten.

Jag tycker oxå det låter som att det ine är metastaser-! Bra du låter deg själv lyssna på läkaren o tro på det hon säger. Hoppas du klarar lugna deg. Hoppas träningen ska hjälpa på dina smärtor. Jag tränade för hårdt förra veckan ( min första träningsveck oxå)- o har fortfarande muskelvärk.... ska nog ta det lite lugnare på nästa träningspass. Lycka till ! O tack för din snälla kommentar på min blogg ! Klem Ingrid

Postat av: Inger

Publicerad 2010-10-22 12:40:23

Åh, jag har missat!

Vad fruktansvärt jobbig väntan du måste ha haft! Väntan är ju alltid det värsta!

Vad underbart att få bra nyheter, jag är så glad för din skull!

Du frågade om loppisstället - det var Europaporten. Jag tror bara de har loppis någon gång då och då. Annars håller jag med dig om att det inte finns så speciellt bra loppisställen här i Malmö.

Var rädd om dig, tack för alla fina kommentarer i min blogg!

kram Inger

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela