Fluffy Molntuss

Ångest och olustkänsla

Publicerad 2010-10-15 23:36:52 i Bröstcancer,

Jag har ju som sagt ännu inte fått besked från min senaste skiktröntgen på thorax. Idag är det fyra veckor sedan röntgen genomfördes och för två veckor sedan sa jag till min sköterska att jag väntade på besked. Hon har gjort vad hon kunnat men min läkare har varit bortrest. I måndags när jag fick min Zoladexspruta sa min sköterska att min läkare var tillbaks så att jag borde få något besked under veckan.

Idag ringde jag till telefonsvararen på cytostatikamottagningen/onkologen.

Efter middagen satt Martin och jag och pratade om att det var konstigt att jag inte hört något alls från dem idag. Jag tittade på telefonen och såg att där fanns ett missat samtal vid 20 över fyra. Frågar därmed äldsta sonen om någon ringt och sökt mig. Det var det. Men han kom inte ihåg namnet, Men, sa han, hon sa att hon ringt på din mobil.

Hm. Inget missat samtal på mobilen från okänt nummer. Såg tidigare att där fanns meddelande på mobilsvaret men hade inte kunnat ringa dit. Något fel på nätet. Försökte därför en gång till. Och mycket riktigt. En av de andra läkarna, Lena, hade lämnat ett meddelande. Kontentan av det hon sa var att hon trodde att min läkare gett mig besked, att de inte hade glömt bort mig och att jag om jag hann, innan de gick hem, kunde ringa tillbaka.

Det här var det värsta som kunde hända (nej, värre hade såklart varit att få ett dåligt besked). Spekulationerna kom i full gång. Jag blir fullkomligt utmattad av att spekulera. Men det blev en del.

Spekulation nr 1:
Men om beskedet var positivt kunde hon väl bara sagt det på mobilsvaret.
Jag ringde min läkarkompis Mari och fråga henne rakt ut: - Om du skulle lämna ett viktigt besked till en patient, skulle du då göra det på telefonsvarare om det var positivt. - Nej, var hennes svar. Möjligen om det var mindre viktiga besked såsom svar på en bakteriodling vid en urinvägsinfektion. Däremot inte allvarligare frågor, även om de är positiva. (Här var hon kanske bara snäll, men det kändes bra att höra.)

Spekulation nr 2:
Läkaren lät lite ledsen på telefonsvaren. Lät lite beklagande. Det var nog ett dåligt besked hon hade.
Mari: - Klart hon lät beklagande. Hon skämdes väll å sin kollegas vägnar. Att du fått vänta så länge.

Spekulation nr 3:
Nu har det gått fyra veckor, om det var bra hade de nog gett mig besked mycket snabbare.
Nej, nej. Tvärt om, har jag lärt mig. De bra beskeden kan lätt komma i skymundan eftersom det är de dåliga som ska prioriteras.

Efter samtal med Mari (tack, tack, tack för att du finns) och sedemera samtal med Martin kom vi fram till positiva tankar.

Positiv tanke nr 1:
Det lät som om läkaren ville lämna ett besked. Inte sjutton tar man på sig att lämna besked till en annan läkares patient om det är ett dåligt besked. Ett bra besked är lättare att ta eftersom följdfrågorna inte blir så många.

Positiv tanke nr 2:
Man ringer väl inte en fredag kväll, strax innan man ska gå hem för att lämna ett dåligt besked. Det finns ju ingen uppföljningsmölighet då. Kanske skulle man behöva en kurator direkt. För att ta ett exempel. Det är ju faktiskt inte vilket besked som helst. Det är ju faktiskt ett besked om en förestående död.

Postitiv tanke nr 3:
Att hon ringer så sent på dagen för att lämna ett besked måste ju bero på att hon ville att jag skulle ha ett bra besked med mig inför helgen. Hade beskedet varit dåligt hade hon nog väntat till måndagen.

Positiv tanke nr 4:
Om man har ett dåligt besked att ge en patient, inte säger man väl då på telefonsvararen: - Om du hinner innan fem kan du ringa tillbaks.
Känns ju väldigt märkligt. Eller. Gör man det?


Ååååååh vad jobbigt! Hade varit så mycket bättre om hon inte alls ringt. Då hade jag mer gått och varit förbannad. Och ilska är så mycket bättre än dödsångest.



Kommentarer

Postat av: Lisbet Lindell

Publicerad 2010-10-16 09:58:20

Åh så grymma tankar man får, vi hoppas att det är dom positiva tankarna som gäller, tror helt ärligt inte dom ringer en fredags em för att lämna ett tråkigt besked.

Hoppas du kan koppla av och få en fin helg,

Kram från Lisbet

Postat av: eva

Publicerad 2010-10-16 10:16:07

Jag är helt säker på att dom skulle aldrig ringa så sent en fredag med ett negativt beslut.. jag hade samma sak med min knuta i bröstet.. dom ringde på svararen sent i och för sig en torsdag..så jag hann inte ringa upp.. ångesten var enorm till fredagen. Sedan var beskedet att det bara var bra. så fokusera nu posiivt och jag tror att alla de 4 tankar du har är bra tankar.. ses ikväll. kram

Postat av: Annika S

Publicerad 2010-10-16 10:57:24

Gillar dina positiva tankar, håll dem kvar för det är vad vi alla hoppas på. Det är jobbigt med alla hemska tankar, tror inte att man ger tråkiga besked en fredag em.

Ha en skön helg, sköt im dig

KRAM

Postat av: Annika

Publicerad 2010-10-16 13:35:38

Jag håller med föregående talare. Tror inte heller att de skulle ringa och ge tråkiga besked en fredag eftermiddag. Låter snarare som om de skämdes väldigt mkt över att du fått vänta så länge och snabbast möjligast ville be om ursäkt.

Men våra tankar och vår ångest styr vi ju som bekant inte över. Det verkar ju vara mer regel än undantag att de svåra tankarna "tar över" i sådana här situationer. Skulle ju kunna vara en sorts skyddsmekanism, man har liksom ändå tänkt det svåra och då blir den positiva nyheten så oerhört positiv när den kommer!

Försök nu ha en super bra helg!

Tusen kramar

Annika

Postat av: Susanne

Publicerad 2010-10-16 21:06:51

Vad håller dem på med?? Är det här normala väntetider? Trodde bara det var psykiatrin som var stenålders. Toia, med tanke på den tid som gått kan det ju inte vara annat än ett bra besked. Inom sjukvården får man lära sig att alltid vara ärlig gentemot patienterna, man kan inte fega ur och förhala dåliga besked. MEN låt dem veta vilka

b-shögar dem är som låtit dig vänta så här länge!

Vi ses på onsdag, snäckan! Kram Susanne

Postat av: Åsa Hedman

Publicerad 2010-10-17 13:54:52

Åh, dessa eländes väntetider! Det är grymt. Det är osäkerheten som är värst. Och som du säger, sätter spekulationerna igång. Jag väntar själv på besked efter samma röntgen i tisdags, men har inte börjat "fantisera" ännu. Låt oss hålla tummarna för varandra!

Postat av: Veran

Publicerad 2010-10-17 19:03:00

Helt rätt att positiva besked tar längre tid, negativa prioriteras.

KRAMAR!!

Postat av: Jennie Gustafsson

Publicerad 2010-10-17 22:30:44

Alla dina bloggvänner skulle sätt dig igår på Cocktailpartyt....pigg och glad och jäkligt snygg :)

Tack för middagen innan supergott, kram!

Postat av: Jennie Gustafsson

Publicerad 2010-10-17 22:31:24

sett (felstavat ovan)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela