Fluffy Molntuss

Strålningsbesök

Publicerad 2010-05-24 11:59:35 i Bröstcancer,

Idag på morgonen var jag inne på strålningsavdelningen för att göra de första inställningarna. Intressant.
Det gällde att ligga på en speciell brits med armarna ovanför huvudet i ett speciellt stöd. Sedan tejpades det, och ritades på min kropp. Fick även tatuerat in tre prickar. En mitt emellan brösten och en prick på vardera sida om bröstkorgen. Dessa prickar används sedan för att kroppen ska ligga i rätt läge vid själva strålningen. Sedan blev jag inskjutsad i datortomografen för att ta bilder, så att de vet var allt ligger inne i kroppen. Det är noga, det ska strålas rätt. Lika viktigt är det att stråla det som behöver strålas som att det som inte ska strålas ska skyddas.

En hel vetenskap.

Nästa besök är den 14 juni då vi ska köra simulering för att sedan köra skarpt dagen efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela