Fluffy Molntuss

Att tänka positivt

Publicerad 2010-03-27 17:02:52 i Bröstcancer,

Det gäller att tänka positivt i alla möjliga situationer i livet.

En jobbig sak med att vara sjuk är att man (jag) ser sjuk ut. Då är det svårt att låtsas vara frisk. Det är ytligt men ändå jobbigt. Att inte bara må dåligt utan även se fördjävlig ut. Okej, jag är inte någon fotomodell i vanliga fall, men herregud vilket ras det blivit nu. Jag går här hemma med mitt skalliga huvud (med femton fjun mitt på) med min sjukliga torra hud (ja, nu kommer väl åldersrynkorna på riktigt), min trötta hållning och min konstiga bröstkorg. Att jag saknar ett bröst stör mig egentligen inte så mycket eftersom jag har en väldigt snygg protes. Men under mina sjukaste dagar orkar jag inte ha BH, behövs ju inte och då ser jag konstigt sned ut.

Nu kommer vi till det positiva tänkandet.

Javisst, jag har tappat allt hår. Men till hösten kommer jag att få jättetjockt hår som jag ska ha klippt i en snygg kort frisyr. Alla säger att håret blir av bättre kvalitet när det växer ut igen. För växer ut gör det nästan utan undantag.

Håren på kroppen har såklart också slutat växa. Så bra. Jag slipper lägga tid på hårborttagning. Och en Brazilian till sommaren är ju inte alls fel.

Javisst är det jobbigt att behöva gå igenom strålning. Men så bra att strålning dödar hårväxt så att jag förmodligen aldrig mer behöver raka mig i höger armhåla. Väldigt praktiskt. Måste bara komma ihåg vilken arm jag kan lyfta på.

Cellgifter är inget kul. Men så bra att jag gått ner fem kg pga aptitsvårigheter. Har tappat mitt hysteriska intresse för fastlagsbullen och dess kusiner och är även väldigt måttlig med godis. Har däremot fått behov av att äta bra mat och gärna två lagade mål om dagen.

Jag kommer ju vara sjukskriven länge. Vilken lång sommarledighet jag och barnen får. Som ett sommarlov från barndomen.

Jag har opererat bort ett bröst. Jobbigt javisst. Men jag kommer att få en rekonstruktion. Och då tar de hud och fett från magen och flyttar upp. Vilket innebär att jag får en magplastik på köpet. Och det behövs. Så bra.

Det är en ekonomisk katastrof att vara sjukskriven. Men så bra då att jag är så trött och infektionskänslig att jag inte får lov att vara ute och shoppa. Spar ju massor med pengar på det viset. Och bilen har jag inte tankat på flera månader.

Jag är ju väldigt mycket ensam hemma på vardagarna, kan ju vara tråkigt. Men jag kan verkligen inte klaga över att jag inte har egentid!

Så, nu har jag tänkt positivt tillräckligt för idag.



Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-03-27 18:01:04

Underbara du! Tack för att du delar med dig. Vi saknade dig igår på SKK men efter din paus tar vi igen det. Sedan var det ändå så många som fick kräksjukan ( läs fyllesjuka) ¨....Kram!

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2010-03-27 19:00:03

Vilket underbart inlägg!!!! Jag blev både glad och lite ledsen när jag läste det... Det ÄR mycket skit vi går igenom, men det behövs ju också att man ser de positiva sidorna...ibland iaf;-)



Orkar du prata imorgon? Om det är lugnt här hemma med lite mindre sjuka barn så tänkte jag slå en signal.



Stor kram och trevlig lördagkväll!

Elisabeth

Postat av: Karin

Publicerad 2010-03-27 20:06:37

Söta Toia!

Du skriver så bra ! Bra att göra om eländet i positiva tankar.



Bamsekramar Karin

Postat av: eva

Publicerad 2010-03-27 20:46:28

Underbara Toia...



Man bara ler när man läser och njuter av dina tankar.. vi saknade dig på SKK men oj oj vad vi får jobba in detta framöver.. kram

Postat av: Jennie Gustafsson

Publicerad 2010-03-28 18:40:18

Underbara härliga Toia!!!!!

Postat av: Annelie H

Publicerad 2010-03-28 20:44:59

Massor med kramar till dig!

Postat av: Lotta Bäckström

Publicerad 2010-03-29 11:49:28

Att se det positivt gör du mycket bra. Kan vara svårt att ta sig upp om man gräver ner sig för långt. Glöm bara inte att man får vara ledsen och förbannad ibland.

Blev väldigt rörd av ditt inlägg, kämpa på tjejen!

Kram

Lotta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela