Fluffy Molntuss

Positiv

Publicerad 2010-06-22 19:51:11 i Bröstcancer,

Var ju på läkarbesök i torsdags för att gnälla och så. Blev ett bra besök. Min doktor är bra och empatisk men helt utan humor. Lite tråkigt, men, allt kan inte vara så himla kul alltid.

Jag har nu fått besked om min antiöstrogena behandling. Jag fick reda på att min tumör är kraftigt östrogenberoende vilket är väldigt positivt. Trevligt med lite omväxling från denna negativa gröt jag befunnit mig i.

 Jag kommer att inaktivera äggstockarna med hjälp av läkemedel, en spruta Zoladex i månaden. Jag vet ännu inte riktigt hur många år jag ska hålla på. Jag kommer också att få en aromatashämmare som heter Femar. Jag ska ta antiöstrogent läkemedel i totalt fem år. Med början nu.

Att inaktivera äggstockarna innebär att jag kommer i klimakteriet. Eller, egentligen har jag redan befunnit mig där de senaste tre månaderna eftersom cellgifterna redan nu gjort sitt. Det tar ca 6 månader efter cellgifterna innan äggstockarna vaknar till liv igen, vilket innebär att jag inte behöver börja med sprutorna riktigt än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela