Fluffy Molntuss

Livsviktigt besked

Publicerad 2010-01-26 19:44:50 i Bröstcancer,

Idag har jag haft träff med min onkolog för ett riktigt ångestbesked.

Jag har ju haft en fruktansvärd ångest för resultatet på alla dessa prover jag gjort. Har verkligen mått dåligt av att vänta på det eftersom ett spridningsresultat faktiskt betyder kronisk sjukdom. En mardröm.

I fredags när jag var på väg hem ringde sjuksköterskan jag har kontakt med på onkologen. Hon ville veta om jag funderat mer på studien jag är tillfrågad om. Jag svarade henne att jag ville vara med, men att jag inte ville skriva under några papper förrän jag visste att jag kunde vara med. Ett av kraven för att vara med är att man är spridningsfri. Eftersom de är angelägna om att få in folk i studien och få pappersarbetet klart lovade hon att tala med doktorn på måndag förmiddag och sedan ringa mig.

Igår ringde hon mitt i min mottagning på jobbet.

- Jag tänkte att du skulle kunna komma in och skriva under lite papper i morgon halv elva, sa hon.

- Ja, det skulle jag kunna göra, sa jag, men som jag sa till dig tidigare vill jag bara skriva under när jag väl vet att jag verkligen kan vara med. (Det var ju en jäkla människa, tänkte jag.)

- Ja, men det får du reda på också i morgon, menade hon.

Och då började jag klart fundera. Var detta ett förtäckt positivt besked? Eller ett sätt att plocka in patienten utan att oroa för mycket. Suck. Spekulationerna kom igång. Och det ordentligt.

Jag är så trött på att analysera allt som sägs, att väga det fram och tillbaks, att spekulera. Jag är ju en människa som behöver fakta.

Idag halv elva satt jag där och bet på naglarna. Eller, nej, jag var faktiskt inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara. Jag hade målat upp ett mardrömsscenario. Jag måste säga att jag är imponerad av mitt psyke......

Vi kommer in till läkaren (Martin är med också) och slår oss ned.

Min läkare frågar: - Och vad har du för frågor?

- Jag vill veta om jag är frisk, säger jag.

Då ser hon lite lätt förvirrad ut och menar att det har hon inga svar på. (Vad i h....te, tänker jag för mig själv) Men då kommer sköterskan och säger att det har kommit svar för hon har själv sett dem. Hon ser så nöjd ut att jag verkligen slappnar av. Då letar min doktor upp mina resultat och berättar att EKG var bra, skiktrönten på buk och huvud och skelettröntgen inte visade på några onormala förändringar. Dock fanns det en lite förändring på högra lungsäcken vilken måste kollas upp. Det gick helt enkelt inte att bara frånse den. Doktorn var inte så oroad. Hon menade att det kunde bero på allt möjligt, infektioner tex. Hade det varit en förändring på lungan hade hon varit betydligt mer oroad, men nu var det ju lungsäcken. När jag sedan berättade att jag haft en mycket kraftig lunginflamation i det området, verkade hon än mer övertygad att det inte var något att oroa sig för. Jag ska förstås följa upp det med en ny lugnröntgen.

Det visade sig att resultaten gått till min kirurg som var den som skrev remisserna, därför hade hon inte fått meddelande om att de var klara.

Eftersom jag ska vara med i en studie och därför inte får ha någon spridning tog hon beslutet att detta inte var ett tillräckligt problem för att hålla mig utanför studien. Hon kontaktade också de som är ansvariga för studien på Karolinska för att höra vad de sa. Och de gick på hennes linje. Jag tror själv inte att jag hade fått vara med i studien om det fanns den minsta tvekan.

Typiskt att jag inte kunde få ett tveklöst besked men jag tänker ändå ta detta som ett riktigt bra besked och betrakta mig som "frisk".

Nu är jag helt slut i min arma skalle, snacka om att detta tagit musten ur mig.

Kommentarer

Postat av: Åse

Publicerad 2010-01-26 21:01:37

klart positivt!! så härligt :)

Postat av: Jessica

Publicerad 2010-01-26 21:04:01

Älskling,älskling...jag är så glad för din skull! Du lät så lättad,glad och positiv i telefonen! Vi hörs! Kram Jessica

Postat av: Annelie H

Publicerad 2010-01-26 21:42:17

Vad skönt! Jag har tänkt på dig idag...

Kram

Postat av: Johanna

Publicerad 2010-01-27 08:17:57

PUH!

Men super att det var ett BRA besked!

//

Johanna

Postat av: TinaFlgoin

Publicerad 2010-01-27 09:13:53

Så otroligt skönt!!! Jag har verkligen tänkt på dig hela veckan och kollat din blogg flera gånger om dagen!!! Hoppas verkligen du kan slappna av nu och vara glad för ditt fantastiska besked.

Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-27 20:51:17

Go girl!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-27 22:45:51

Verkligen ett bra besked.

Många kramar till dig Toia!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela