Fluffy Molntuss

Dagens äventyr

Publicerad 2010-02-02 18:20:20 i Allmänt,

Infann mig i morse på Malmö Allmänna sjukhus, eller Universitetssjukhuset som det så fint heter. Idag var det dags för en liten penetrering. Av mina blodkärl alltså. Det var alltså dags för inläggning av picc-line.

Ja, och hur bra gick det då? Inte alls kan jag berätta.

Efter två timmars stickande och petande i min stackars överarm gav sjuksköterskan upp. Mitt blodkärl vägrade helt enkelt. Det drog ihop sig så att den lilla, tunna, fina slangen inte kunde glida in. Den ska in en 30 cm ungefär. Sköterskan kämpade på. Fyra försökt gjorde hon. Det innebär att jag har fyra feta blåmärken nu. Fyra bedövningssprutor sattes men allt helt utan resultat. Jag har alltid varit lite motvals.....

Halv tolv fick jag prova ut protes och BH. Så fantastiskt skönt att i alla fall se normal ut (nåja) med kläder.

Klockan tre var det dags för utprovning av peruk. Jodå, det blir peruk. Jag är inte tillräckligt tuff att gå utan, även om jag hade tänkt skapa en ny trend..... Första peruken satt som en smäck och jag ska tillbaks om två veckor, skrådda mitt stackar huvud, sätta på peruken och få den lite tillklippt. Blir nog bra. Skönt nu när det är så kallt......

På väg därifrån ringde den trevliga sjuksköterskan som kämpat så tappert i morse och berättade att det i stället blir en port-a-cath som sätts in och att det blir på torsdag. Port-a-cath sätter man vid nyckelbenet vid ett operativt ingrepp. Ett betydligt större ingrepp alltså, än picc-line. Skit också....

Detta innebär att jag påbörjar behandling i stället på fredag.


Kommentarer

Postat av: Åse

Publicerad 2010-02-03 12:55:41

din lilla stackare...inte kul att bli stucken så....peruken då? samma färg, längd och frisyr?? du ska inte ha långt blont hår?? fic skönt med ilägg, roligare att klä sig!!

Då får vi se hur helgen blir då.....puss o kram och tusen tankar till dig min tappra vän!

Postat av: eva

Publicerad 2010-02-03 14:08:04

Tror mer på långt mörkt hår... jag har 3 säsonger Sex and the City säg till om du vill låna jag lovar du har 9 timmar underbar underhållning sen kommer de sista 3 men först skall jag mata mig igenom det... kram till dig

Postat av: Annelie H

Publicerad 2010-02-03 14:24:51

Fy, stackars dig. Hoppas att det går bättre med port a cath.

Tänker på dig!

Kram

Ps. Har filmer du kan låna...Ds

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-02-06 10:41:11

Fan vad kämpig du är! En eloge!! Klart du ska ha peruk, ja menar det är ju inte många som har sitt eget, de flesta kör med extensions och liknande. Minns när jag gick var fjärde vecka och satte på ögonfrans extensions.... Skickar lite av min överskottsenergi ;) KRAM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela