Fluffy Molntuss

Brevkompis

Publicerad 2010-02-11 12:26:22 i Allmänt,

Jag har fått en brevkompis på gamla dagar. Fast nu är det ju inte brev utan mail man använder. Man behöver inte heller gå och vänta en vecka på att få svar, ut till brevlådan och in igen, fram och tillbaka. Min nya brevkompis fick mig att börja  tänka på då. När det var brev i pappersformat som var aktuellt. Jag kommer ihåg att vi brukade stoppa små presenter i kuverten, hårklämmor, Hello Kitty prylar. Minns ni Hollie Hobby, en liten brun docka som fanns som papper, pennor och suddgummi. Sånt brukade jag skicka till mina brevvänner. Mina utländska brevvänner fick ibland det bästa jag visste, en Marabou mjölkchoklad. För sån choklad kunde de ju omöjligt ha smakat förr.

Min nya brevvän heter Elisabeth. Jag hittade henne på Internet. Vi har samma diagnos, samma onkolog, samma kirurg, bor i samma kommun, är med i samma studie, samma behandling och har dessutom barn i samma ålder (ett av dem). Vilket fantastiskt stöd denna kvinna är. Hon har redan gått igenom de första fyra behandlingarna med EC och ska snart hoppa på de fyra sista med Taxotere. Genom henne får jag reda på knep, vad jag ska tänka på, hur må så bra som möjligt.

Mina barndoms brevvänner kom både från Sverige och utomlands. Jag hade bara tjejer som brevkompisar. En vän i Kanada, jag kommer inte ihåg så mycket av henne, förutom hennes namn och ett foto hon skickade till mig. En vän bodde i Trinidad och Tobago. Ganska spännande med en helt annan kultur. Min bästa brevkompis bodde i England, jag tror det var hon som fick hårklämmorna. Men jag kommer banne mig inte ihåg vad hon hette, eller var i England hon bodde. Men jag minns att hennes pappa översatt ordet präst till kyrkoherde. På svenska alltså. Trodde väl inte att jag förstod det.

Sen var det mina svenska brevvänner. Minns att jag hade en i Obbola. Jag brevväxlade med Rachel i Motala också. Men hon var ingen riktig brevkompis för hon gick ett kort tag i min klass.

Skillnaden med vuxna brevvänner är att man kanske faktiskt träffas någon gång. Det hoppas jag.

Kommentarer

Postat av: johanna

Publicerad 2010-02-11 20:49:44

Guuuuud vad gulligt!

och vad flitig du var!

Hollie Hobby var min favorit, likaså Hello Kitty!

(fast det var låååångt innnan H&M förstörde varumärket).

Hello Kitty var faktiskt dyrt!

Hade ett pennskrin från Hollie Hobby och massa pennor, suddi, linjaler från HK.

Ja....det var då det.

Kram på dej

//

Johanna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela