Fluffy Molntuss

Arvid 6 år

Publicerad 2010-12-13 09:00:00 i Allmänt,

Idag för sex år sedan föddes vår efterlängtade andra son. Han kom med planerat snitt pga att första sonen fötts under kaotiska förhållande med katastrofsnitt. Vi skulle infinna oss kl. 7.00 på sjukhuset, fick vårt rum och kördes efter en stund ner till förlossningen. Jag var lite nervös för att få ryggbedövning. Helt i onödan. Trots att de stack fel ett par gången så kändes det inte. Det skars och bökades runt i magen under en ganska lång stund. Det som bara tog ett par minuter vid ett katastrofsnitt tog nog en halvtimme denna gången. Kl. 9.00 plockade de ut min lilla skrutt. Pigg och alert var han. Martin filmade hela tiden så jag har i efterhand fått se allt som hände ute i skötrummet. Han var perfekt och klarade alla besiktningar direkt. Och tänk som vi väntat på honom.

När vår äldsta son var 2 och ett halvt år insåg vi att vi ville ha ett barn till. Hade inte en tanke på att skaffa fler innan dess. Vi blev ganska omgående gravida, men det slutade tyvärr i vecka 11. Efter det tog många försök. Jag genomgick bland annat 10 st hormonbehandlingar med Pergotime, vilket var resultatlöst. Till slut togs det beslut om inseminering. Fick besked om att plocka ut hormonsprutor på Apoteket och hade ett nummer att ringa för att boka tid att komma in till sjukhuset och få hjälp med att ta den första sprutan. Jag skulle ringa på nästkommande cykels första dag, dvs den dag då mensen kom. Vi hoppade över hormonbehandling månaden innan och hade siktet inställt på nästa steg, inseminering. Eftersom jag gick några dagar över tiden, men kände att något var på gång, ringde jag till sköterskan på mottagningen, hon bad mig återkomma när mensen väl kommit. Den dagen fick jag en konstig känsla och gick till Apoteket och handlade ett gravtest. På Hansakompagniets kundtoalett (romantiskt va? Som en film....) kissade jag på stickan som skrek ut BLÅTT. Så jag slapp alltså undan hormonsprutor och inseminering. Vilken lättnad.

Arvid blev beräknad till den 23 december. Vilken timing, han hade flera år på sig att komma, och så väljer han en sådan dag. Eftersom vi skulle ha ett planerat snitt (historien bakom det tar vi en annan gång) så blev leveransdatum tidigarelagt till den 13 december.

Eftersom jag blev snittad fick jag ligga på BB i tre dagar. Där julpyntades det för full och det var så mysigt. Tillsammans med en drös andra hasade jag mig runt i mina fula sjukhuskläder med en liten minimänniska i en plastbalja. Vi samlades i tv-rummet och hade riktigt trevligt ihop. Minns att vi såg det allra sista avsnittet av Vänner tillsammans där. Och vi åt, ja jäklar vad vi åt.

Ja, det var en mysig tid att få barn på. Men nu, med allt julstök, känns det lite onödigt med födelsekalas också. Fast man kan ju inte hjälpa när man föds.


Stolt faster Tina med fem dagar gammal Arvid


En liten, liten bebis som sover hos sin äldsta kusin


En första julafton


Och vips så är man sex år och åker båt i Thailand

Kommentarer

Postat av: ingrid Henriksen

Publicerad 2010-12-13 10:31:33

Åhhh vilka fina bilder.

Trevlig att lesa historien bakom fördelsedagsbarnet !

Hoppas dagen är kanon !

Klem Ingrid.

Ska prova boka behandling i dag - ska fika hos ANnika : )

Postat av: Johanna

Publicerad 2010-12-13 15:21:47

Vad fint skrivet!

KRAM Johanna

Postat av: Annelie H

Publicerad 2010-12-13 15:50:49

GRATTIS!

Hoppas ni får en mysig dag.

Kram

Postat av: Jessica

Publicerad 2010-12-13 16:26:26

Världens finaste Arvid! Han är helt underbar,med sina "speciella" kommentarer (hihi) och mode medvetna stil! Älskade,älskade unge puss på dig!

Kram Jessica

Postat av: Annika

Publicerad 2010-12-13 19:33:48

Vilken vacker berättelse! Hälsa finaste Arvid och gratulera från Max och hans föräldrar!! =))

Kram

Annika

Postat av: Annika S

Publicerad 2010-12-14 23:41:37

Vilken fin berättelse och vilken fin pojke. Måste ha varit en underbar känsla där inne på toan. :-)

Grattis i efterskott till Arvid.

Kram till dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela