Fluffy Molntuss

Bröst och sånt

Publicerad 2009-12-28 23:33:09 i Bröstcancer,

Hänt  sedan sist: Fått ett nytt bröst, och sedan blivit av med det igen.......

Det lät dramatiskt va?

Haft en jobbig vecka. Mycket sociala grejor, tjoho vad vi ska vara mysiga och lyckliga på julen! Men jag har varit superförkyld, trött, mensig och jättesvullen där mitt fd bröst satt. Men allting går.... (med våld och vaseline, som det fina gamla uttrycket heter).

Och nu till om mitt återuppstådda (heter det verkligen så?) bröst. Det är tydligen så att när man gör en sådan här operation där man skär av olika lymfbanor så läcker det ut lymfvätska i sårområdet en tid efter. Det är bland annat denna vätska som hamnar i dränet som jag blev av med för en vecka sedan. Under veckan som gått nu har jag fått en större och större svulnad av just denna lymfvätska. Sårområdet som sträcker sig från själva bröstområdet och lika mycket på sidan bak mot ryggen till, fylls då på. Om jag tryckte på området vid sidan i höjd med överarmen kunde jag idag putta fram vätskan så att ett helt nytt bröst bildades. Idag hade jag så mycket vätska att det blev lika stort (eller litet) som det vänstra.

Men så idag hade jag ett litet möte med sjuksköterskan. Hon tog fram stora tjocka nålen, sprutan och ett hederligt gammaldags litersmått i rostfritt, körde in nålen och började suga ut vätskan. Totalt mätte vi upp sex deciliter vätska. Ett helt nytt mått att ange sin bröst storlek. I affären: Jag vet inte om jag har a eller b-kupa men ungefär sex deciliter. Hm. I vilket fall som helst var det gudomligt skönt att bli av med denna äckelvätska. Har fortfarande lika ont i området och i armen men smärta är mer ok än denna starka obehagskänsla jag haft i en vecka. Det tråkiga är att jag förmodligen måste tappas igen. Det fylls på igen, men förhoppningsvis inte lika mycket. Martin anmärkte på mitt humör när jag kom hem från sjukhuset igen, ja, att det var väldigt mycket bättre.

Annars är det nu mest städa, plocka, fixa hemma. Har inte varit så aktiv på sistone och alla julklappar måste in på något ställe. Måste göra en omfattande omorganisering av Arvids rum i morgon så att vi kan få in allt Lego och Playmobil. Det är bara att inse att leksaksspisen, plastgrönsakerna och minikundvagnen från Ullared (!) har gjort sitt. Observera att vi inte själv varit på Ullared, det är fådda grejor liksom.....

Vi gjorde ett dåligt köp igår. Skickade iväg Martin att köpa en 46 tums LED TV. Han släpade hem den, satte upp den och vi fick en chock. I vårt vardagsrum, med de avstånd vi har från där vi sitter till skärmen, var TV-n katastrofstor. Så det var bara att packa ihop eländet och skicka tillbaks den till Siba. Och här fick ni ett tips på hur man sparar 15.000 kr på bara en timme.....

Nu har ni hört mycket om äcklig vätska och så. Ska nog sova lite nu tror jag. I morgon bitti ska vi till banken och se över vårt sparande (!).

Det är många som undrar om bröstcancer, hur den upptäcktes osv. Så jag återkommer med en sammanfattande beskrivning längre fram. På onsdag är det läkarbesök som väntar och tänkte återkomma med det då. Har förhoppningsvis fått min behandlingsplan då. Ångest med ett väldigt stort Å. Men är tacksam att jag slipper vänta länge på besked.

Godnatt!

Kommentarer

Postat av: Annelie H

Publicerad 2009-12-29 09:08:22

Ja, varför inte mäta brösten i volym istället för i ABC. Det skulle kanske vara lättare. Är 250 ml jämförbart med 80B i så fall?

Vid utrensning av gamla prylare är det helt klart lättare om barnen (och mannen) är tillfälligt ute, annars är plötsligt allt bra att ha...

Kram, vi hörs. Jag smsar dig.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-12-29 21:30:15

Ja bättre en hand full än en spann full...

Du är för rolig! Keep up the good spirit. Kram

Postat av: eva

Publicerad 2009-12-30 12:09:38

Hoppas det går bra idag.. du har nog myntat ett nytt utryck i bröst svängen vill jag lova... kram till dig

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fluffy Molntuss

Här skriver jag om livet. Så som det är. Det är fyllt av man och barn, hus och hem, trädgård, vänner, resor, jobb, lite cancer och en del reflektioner. Välkommen in!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela